CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, 5 April 2011

USAH TERASA HATI DAN BERKECIL HATI

“Mengecilkan hati orang adalah berdosa, berkecil hati juga adalah berdosa. Tetapi lebih besar dosanya jika kita berkecil hati”

I’m so confused..

Kenapa orang kecil kan hati kita, kita pulak yg berdosa?
Then I asked my dad what’s that mean.

Ayah: Jika seseorang hina kita, dia berdosa.
Jika kita terasa hati dgn penghinaan dia, kita juga berdosa.
Tetapi dosa kita lebih besar dari dosa dia.

Anak: uiikk.. tapi kenapa pulak? Kita tak buat apa-apa pun?

Ayah: Kerana orang yg menghina kita itu adalah peringatan daripada Allah.

Anak: *blur

Ayah: Kenapa kita dihina oleh orang tu? Kerana itu adalah ujian dari Allah. Kenapa Allah hadiahkan kita ujian itu? Kerana DIA nak mengingatkan diri kita yang dah leka dengan dunia.
Bila kita berkecil hati dengan orang tersebut, bermakna kita tak redha dengan ujian yang Allah turunkan. Kesimpulannya, kita bukan kecil hati dengan orang, tapi kecil hati dengan Allah.

Anak: Ooooooo… ook….

Ayah: Lagi parah bila kita pun cerita pada kawan-kawan kita. “Dia dah banyak buat aku macam ni, macam tu…” dan sebagainya. Dan kawan-kawan kita pula akan cerita pada kawan-kawan lain. “Kesian kawan kita tu.. budak tu dah banyak sakitkan hati dia,…..” jadi keredhaan kita terhadap ujian Allah itu akan lesap.

Anak: *termakan cili

So, the conclusion is.. jangan mudah terasa hati..
Maknanya kita tak redha dengan Allah..
Nanti Allah pun tak redha dengan kita.. Na’uzubillah.

p/s: di sini saya ingin megambil kesempatan..mohon maaf kepada semua sahabat-sahabat yang mengenali diri saya…andai ada yang terguris perasaan sepanjang persahabatan kita….maaf ya… ^_^

TSUNAMI JEPUN SATU PENGAJARAN

Jepun di landa tsunami yang agak dahsyat. Mengorbankan beribu nyawa dan memusnahkan harta benda di beberapa bandar. Semua maklum bahawa jepun mempunyai sistem amaran tsunami yang canggih. Namun perancangan manusia tidak mampu menghalang kekuasaan Allah swt. Muhasabah yang cukup bermakna buat insan yang mempunyai hati yang bercahaya.

Satu lagi yang perlu kita bincangkan apabila berlakunya bala bencana yang begini dahsyat ialah kemurkaan Allah kepada umatnya yang menolak keesaan Allah swt. Bila bala itu menimpa maka ianya tidak mengenal samada orang kafir atau orang alim.

Bencana yang dahsyat ini juga sepatutnya mengingatkan kita tentang kedatangan hari Kiamat. Kita sudah berada di akhir zaman di mana kiamat semakin hampir. Tanda-tanda kiamat kecil sudah banyak berlaku. Pintu taubat masih terbuka untuk mereka yang ingin kembali kepada AKhirat.

Tsunami ini juga mengingatkan kita tentang banjir besar yang dihadapi oleh Nabi Noh yang telah menenggelamkan seluruh dunia pada waktu itu. Air yang besar dengan kuasa Allah telah memusnahkan semua di dunia ini kecuali yang berlindung di atas kapal Nabi Noh a.s.

Jesteru itu, marilah semua manusia kita kembali kepada ajaran Allah yang benar untuk mendapat kebahagiaan di dunia dan di akhirat….

PUNCA2 DAN CARA MENGATASI MASALAH DISIPLIN PELAJAR

Masalah disiplin boleh dikaitkan dengan kegagalan pelajar di sekolah untuk mematuhi peraturan yang telah ditetapkan. Isu ini menjadi perbualan hangat masyarakat lantaran kegagalan golongan pendidik untuk membentuk sahsiah pelajar. Jadi, apakah faktor yang mendorong masalah ini berlaku dan apakah peranan yang boleh dilakukan oleh ibu bapa dan kerajaan?

Masalah ini semakin meruncing ekoran kurangnya kasih sayang dan perhatian ibubapa era globalisasi ini. Ibubapa lebih mengutamakan kerjaya mereka sehingga alpa tanggungjawab mereka mendidik anak yang dahagakan kasih sayang mereka. Akibatnya, pelajar terbabit mencari jalan keluar dengan melakukan tindakan-tindakan disiplin yang bertujuan untuk menarik perhatian ibubapa mereka. Sesungguhnya, kelalaian ibubapalah yang menyebabkan masalah disiplin menjadi-jadi.

Sementara itu kemunculan media massa turut mendorong masalah ini memuncak dengan drastik. Kelakuan yang tida senonah yang mereka saksikan telah menimbulkan rasa untuk mencuba pula dalam hati pelajar. Kebanyakan masalah disiplin dikatakan satu cubaan meniru kelakuan yang telah mereka tonton sebelum ini. Jadi, disiplin mempunyai kaitan rapat dengan kejadian disiplin pelajar yang terus merosot itu.

Rakan sebaya turut menjadi punca masalah disiplin pelajar menjadi-jadi. Pelajar sering menganggap rakan sebaya mereka sebagai rakan yang sebenar. Rakan yang mendengar dan sanggup berkorban untuk mereka berbanding ibubapa yang gagal menjalankan tanggungjawab mereka. Ringkasnya, rakan sebaya yang negatif akan memastikan disiplin pelajar itu akan turut merosot dengan drastiknya.

Tambahan pula, kegagalan pihak sekolah bertindak pantas dan telus dalam isu ini turut menjadi faktor yang mendorong meluasnya masalah ini. Ada pihak sekolah yang merahsiakan masalah disiplin sekollah mereka kerana tidak mahu nama sekolah terjejas. Tindakan ini menyebabkan ada pelajar yang beranggapan tindakan mereka melanggar disiplin tidak akan dilaporkan oleh pihak sekolah. Sikap acuh tak acuh sekolah yang turut kekurangan guru disiplin ini menyebakan pelajar semakin berani melakukan kesalahan disiplin. Oleh itu, cara pihak sekolah menangani masalah disiplin turut menentukan peningkatan masalah disiplin pelajar.

Malah, ketiadaan program selepas sekolah yang sesuai dengan pelajar turut menjadi punca masalah ini terus berleluasa. Program yang menarik dapat menghalang pelajar menghabiskan masa mereka di pusat-pusat beli-belah dan terjemurus ke dalam aktiviti menyalahi disiplin. Masa yang mereka habiskan untuk menjalankan aktiviti ini menyebabkan mereka lebih berdisiplin.

Kemelut ini mudah dibendung jika ibubapa terlebih dahulu sanggup menngorbankan masa mereka. Ibubapa hendaklah mengutamakan masa depan anak mereka daripada kejayaan peribadi mereka dalam kerjaya. Ibubapa harus memberi ruang kepada anak untuk menjadi manusia yang berhemah tinggi. Ringkasnya, ibubapa penting dalam membanteras isu disiplin ini.

Kesimpulannya, kemelut disiplin ini sudah lama diperkatakan oleh masyarakat. Saban hari kita disogokkan dengan pelbagai cadangan yang tinggal cadangan sahaja. Mungkin kali ini kita perlu bertegas dan berpijak di bumi nyata.

MASALAH REMAJA LARI DARI RUMAH

Remaja lari dari rumah merupakan satu masalah yang baru di kalangan masyarakat kita hari ini. Masalah ini menjadi satu gejala yang begitu sukar untuk dibendung malah semakin berleluasa di kalangan anak-anak mahupun pelajar sekolah. Walaupun pelbagai langkah telah diusahakan oleh pihak-pihak tertentu namun masalah ini tetap berlaku.

Terdapat pelbagai punca yang membawa kepada berlakunya masalah ini. Antaranya ialah terpengaruh dengan rakan sebaya. Kebanyakan pelajar terikut-ikut dengan perangai rakan karib mereka. Seandainya rakan mereka suka berfoya-foya mala mereka cukup mudah untuk turut berfoya-foya bersama rakan-rakan tanpa memikirkan kesan baik dan buruknya. Rakan karib yang sering pulang lewat alan mempengamhi mereka untuk turut pulang lewat. Begitu juga sekiranya rakan karibnya lari dari rumah mereka alan mengikutinya. Justeru, mereka akan berasa seronok dan tidak lagi mahu pulang ke rumah ibu bapa mereka. Terdapat juga segelintir daripada mereka yang mulai bekerja dan memulakan penghidupan barn dengan bekerja sendiri. Perkara yang paling mengecewakan apabila ada anak gadis yang terlibat dengan gejala lari dari rumah ini.

Antara punca lain berlakunya gejala ini ialah kurangnya pegangan agama di kalangan mereka yang terlibat. Agama memainkan peranan penting dalam mendidik dan mengajar seseorang itu menjadi nanusia yang berguna. Agama Islam khususnya, melarang penganutnya mengingkari dan meninggalkan ibu bapa sewenang-wenangnya. Sebaliknya, apabila seseorang itu mengabaikan ajaran agama alan menyebabkan mereka lebih terdedah kepada pengaruh luar sehingga terjebak kepada masalah lari dari rumah. Sesetengah ibu bapa yang tidak mempunyai pegangan agama gagal mendidik anak mereka mentaati ajaran agama, justeru apabila berlaku masalah ini, mereka begitu mudah meninggalkan keluarga mereka.

Selain daripada itu, remaja lari dari rumah berlaku akibat keretakan sesebuah rumah tangga yang dibina sekian lama. Apabila berlaku pertelingkahan dan pergaduhan antara ibu dan bapa menyebabkan anak-anak mereka alan berasa bosan. Perseteruan antara ibu bapa yang membawa perceraian juga merupakan punca utama berlakunya kes anak-anak lari dari rumah. Apabila ibu atau bapa mengabaikan tanggungjawab untuk memelihara anak-anak mereka ini alan menyebabkan anak-anak akan berasa diri mereka tersisih. Mereka cuba untuk mencari hiburan dan ketenangan. Jika tindakan lari dari rumah mampu memberikan ketenangan dan kebahagiaan dalam diri maka mereka sanggup melakukannya. Golongan ini sanggup melakukan apa sahaja bagi mencapai kebahagiaan dalam hidup mereka.

Sesetengah keluarga mempunyai saiz rumah yang terlalu kecil. Hal ini menyebabkan rumah mereka terlalu sempit. Kadang-kadang remaja lelaki terpaksa tidur di ruang tamu. Bilik-bilik lain dihuni oleh ibu bapa dan anak perempuan. Lama-kelamaan timbul rasa bosan di hati mereka. Mereka alan mencari rumah lain yang mampu memberikan keselesaan untuk mereka. Akhirnya jika ada rakan- rakan yang mengambil tindakan lari dari rumah untuk tinggal di rumah yang lebih selesa mala mereka alan mengikutnya.

Tidak dapat dinafikan bahawa terdapat juga keluarga yang amat miskin. Remaja yang sering keputusan duit alan cuba mencari kemewahan dengan mencari pekerjaan. Mereka sanggup bekerja di mana sahaja walaupun dengan tangga gaji yang rendah. Hal ini kerana mereka ingin menikmati kemewahan. Oleh itu, jika ibu bapa gagal memberikan kemewahan, remaja itu alan mengambil tindakan lari dari rumah sebagai jalan penyelesaian.

Gejala ini boleh ditangani jika semua pihak mengambil inisiatif dengan bersungguh-sungguh. Antaranya ialah ibu bapa hams memastikan pergaulan anak-anak mereka agar tidal melampaui batas.. Seandainya anak-anak mereka berkawan dengan rakan yang dicurigai, ibu bapa hams bijak menasihati anak-anak mereka supaya menjauhi rakan sebaya sebegini.

Selain daripada itu, ibu bapa juga harus meningkatkan pemahaman terhadap amalan agama. Hal ini kerana apabila seluruh keluarga teat kepada perintah agama, mereka takut untuk melakukan kesalahan dan kejahatan. Hal ini kerana setiap perlakuan yang menyalahi ajaran agama akan mendapat dosa. Justeru, anak-anak yang dididik dengan ajaran agama akan dapat menghindari diri mereka daripada tindakan nekad tersebut.

Pihak berkuasa, khususnya pihak polis boleh menangkap remaja-remaja yang lari dari rumah. Seandainya terdapat ibu bapa yang membuat aduan di balai polis, mereka harus menyelesaikan dan mencari’ maklumat bagi menangani masalah ini dengan segera. Tindakan berlengah-lengah alan menambahkan kebuntuan bagi menyelesaikan masalah ini. Tindakan menangkap dan menjatuhkan hukuman dirasakan mampu menyelesaikan masalah ini dengan baik.

Oleh itu, gejala remaja lari dari rumah ini dapat dibendung jika semua pihak memai peranan masing-masing. Sikap menyalahkan orang lain dianggap gagal menangani masalah ini. Dengan ini masalah ini dapat diatasi, gejalaitu tidak akan berleluasa di kalangan remaja masa kini.


bila ada cuma 5 minit saje untuk hidup?

kalau aku ade 5 minit saje untuk hidup orang2 yg aku nak ade d'sisi aku ialah :

1.mama,mama ana dngan mak(orang yg pling aku sayang kat dunia nei)
-mama adalahg org yg mlahirkan aku :)
-mak adlah orng yg mnjaga dari aku baby lagi smpai lahh skrang
-mama ana adlah kezen aku yg aku pling rapat sekali:)

2.kak sharifah aina natdrah(kak ain)
- akak yg paling aku sayang! dia baik, santek, sweet n sgalanya ade pda dia!

3.kak nurininsyira(kak syeraa)
- akak yg aku paling sayang jgak! dia pun baik sngat2. aku tahu dia sayangg kat aku sangat2!

eyda sayanggg korang semuaaa <3 korang milik eyda selamanya! muwahh!

jalan jalan ! itu lah hobi aku :)

hari jumaat lepas kakak nan abang kak fiza(akak ipar) dtang sini. dorang saje dtang nak jalan2
tngok mak dorang kat sini :) dari dorang dtang smpai lahh dorang nak blik aku dngan dorang
b'jalan sakan jew. dari pagi smpai mlam! fuhhh ... penaatt sngat2!
hari jumaat malam angah(abg aku) bwak aku dngan famili dorang prgi i-city:) ingat kan best lah sngat! padahal biasa2 jew. hmm! prgi sana cuma snap sana snap sini!(tpi tu yg ak pling suka!HAHA! 1 kreta msuk rm10. ade pameran ular lah pe lah, aku xberani nak pegang ular tu!eee! geli! aku ade beli mcam lampu2 yg letak kat kpla.. santek!

hari sabtu lak aku bwak dorang prgi PETALING STREET!(aku pemandu plancong dorang)mcam2 dorang beli dkat sana:) aku pun beli jgak yg bayarnya kakak kak fiza.. hee:) baikkan dia?
lpas tu prgi tgok pak lang dorang yg dduk dkat kelana jaya
dah pnat b'jaln sehari suntuk pe lagi ? balikkkkk lahhh! balik terusss tidoooo:)


olahraga MSSD





pada 28,29,30 n 31 march aku ade KEJOHANAN OLAHRAGA MSSD PETALING UTAMA. aku msuk acara 800, 3000 n 1500. pehh! mmg kaww lahh.. larian jarak jauh tu. tapi aku wat dh ckop terbaek lah uh wlaupon kalah :( subb.. kalah mnang adat permainan right? ngee .. sblum hari acara tu kaki aku mmg dah sakit(hanya tuhan jew tahu pe yg aku rase) wlau pon sakit aku xptus asa , aku tetap nk lari jugak(kira semangat gito) first acara dah oke aku mnang lah jgak dpat num 2(num 2 jew xbngga mne pon :P ) then acara strusnya ak mmg xdpat lari, kaki ak sakit t'sngat2! b'denyut2 jew :( tapii aku tetap lari jgak takot nnt cikgu ckap aku nei manja sngat lak :) aku lari , lari dan lari smpai kaki aku xbuleh grak:( aku tahan jew! budak2 sekolah TAMAN SEA ,KATHOLIK mmg teror beb .. aku pun xbuleh nak lawan dngan dorang, dah lah kaki pnjang! bdan slim jew pasto time dorang lari mcam ringan je bdan dorang. huhu! pe2 pun aku dah wat yg terbaik! :)

bawah ney ade b'berapa pic yg kite orang smpat snap :)





sukew sangat lagu ney :)

lagu untuk kak ain ngan kak aQ